Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > Škola > IX. třída > Matematika 9

Matematika 9

Matematika – 22. 6. – 26. 6. 2020

 

Chválím všechny z vás, kteří během distanční výuky pracovali, posílali úkoly, účastnili se online hodin a aktivně se zapojovali. Bylo to náročné, ale vše jste zvládli výborně :-)

 

Poslední týden budeme věnovat pouze opakování. Přikládám dva odkazy na opakování učiva a matematické hry. Vyber si taková témata, která potřebuješ procvičit a která tě zajímají:

 

  • https://www.matika.in/cs/#9
    • můžeš rolovat i výše na úlohy pro 6., 7. a 8. ročník - najdeš tam i jiné zajímavé úkoly a hry, různé formy procvičování jako pyramidy, matematické pohádka, záhadné rovnice, magický čtverec, atd.

 

 

Hlavolamy (dobrovolná úloha):

Jaké je heslo (2).jpg 

 

  • pokud objevíš heslo, napiš mi ho

____________________________________________________________

Matematika – celý červen

 

Hlavolamy (dobrovolná úloha):

1)

Jaké je heslo.jpg

 

  • pokud objevíš heslo, napiš mi ho

 

2)

Čtyři po sobě jdoucí čísla mají součet 438. Která jsou to čísla? 

 

  • pokud si myslíš, že máš řešení, napiš mi ho

 

FINANČNÍ MATEMATIKA

 

Během června nás čeká téma finanční matematika. Zadám vám rovnou celé téma a nechám na vás, jak si práci rozložíte. Jedná se o důležité a velice potřebné téma, takže mu věnujte dostatek pozornosti. Projděte si videa - obsahují vysvětlení pojmů důležité pro vaši finanční gramotnost a vzorové příklady včetně řešení. Přikládám také úlohy k procvičování včetně tří pracovních listů, které mi pošlete vypracované nejpozději do pátku 19. 6. 2020 do 14:00.

 

 

Série krátkých videí o finanční gramotnosti:

  1. Bohatí a chudí: https://www.youtube.com/watch?v=XBZsHpIvrq8&list=PLJBJQtzWUE6MhhEoUmjK8-Oav7J7vIJtg
  2. Šetření na maličkostech: https://www.youtube.com/watch?v=hAUmjmRPZKU&list=PLJBJQtzWUE6MhhEoUmjK8-Oav7J7vIJtg&index=2
  3. Dluhová past: https://www.youtube.com/watch?v=W_1lb3RTjJ0&list=PLJBJQtzWUE6MhhEoUmjK8-Oav7J7vIJtg&index=3
  4. Debetní vs. kreditní karta: https://www.youtube.com/watch?v=wvou_GWbqEU&list=PLJBJQtzWUE6MhhEoUmjK8-Oav7J7vIJtg&index=4
  5. Náš majetek: https://www.youtube.com/watch?v=EWJ8VNFdcIs&list=PLJBJQtzWUE6MhhEoUmjK8-Oav7J7vIJtg&index=5
  6. Jen ať vidí, že na to máme: https://www.youtube.com/watch?v=bDvRJTQQplI&list=PLJBJQtzWUE6MhhEoUmjK8-Oav7J7vIJtg&index=6
  7. Občanské poradny: https://www.youtube.com/watch?v=GKBpIAEPg_4&list=PLJBJQtzWUE6MhhEoUmjK8-Oav7J7vIJtg&index=7
  8. Půjčují bez pravidel: https://www.youtube.com/watch?v=CT-UWNi4LYU&list=PLJBJQtzWUE6MhhEoUmjK8-Oav7J7vIJtg&index=8
  9. RPSN: https://www.youtube.com/watch?v=NxcjJrxYb-4&list=PLJBJQtzWUE6MhhEoUmjK8-Oav7J7vIJtg&index=9
  10. O chlebu a vodě: https://www.youtube.com/watch?v=8AqY0tQeE40&list=PLJBJQtzWUE6MhhEoUmjK8-Oav7J7vIJtg&index=10

 

Výpočty - vzorové příkaldy včetně postupu a způsobu řešení:

 

Úlohy k procvičování:

 

 

           

____________________________________________________________

Matematika – 1. 6. – 5. 6. 2020

 

Hlavolamy (dobrovolná úloha):

Otec má dva syny ve věku 4 a 2 roky. Za 13 let bude součet jejich věku shodný s věkem jejich otce dnes. Kolik bude otci za rok?

a) 35

b) 33

c) 31

d) 39

e) 36

f) 34

 

  • pokud si myslíš, že máš řešení, napiš mi ho

 

Opakování učiva - rovnice a slovní úlohy:

 

 

Koule

  • vypiš si do sešitu několik předmětů ve tvaru koule
  • nalep si do sešitu tyto obrázky modelů koule - Koule.pdf
  • načrtni si do sešitu podobný model koule

 

Povrch koule

 

  • úlohy k procvičování:
    • uč. str. 26 / cv. 5 A
    • uč. str. 26 / cv. 6
    • uč. str. 27 / cv. 7

 

Objem koule

 

  • úlohy k procvičování:
    • uč. str. 27 / př. A - vzorový příklad
    • uč. str. 28 / cv. 3
    • uč. str. 28 / cv. 4

 

____________________________________________________________

Matematika – 25. 5. – 29. 5. 2020

 

Hlavolamy (dobrovolná úloha):

 

  • Co patří místo otazníku?

 Jaké čísla patří místo otazníku.jpg

  • pokud si myslíš, že máš řešení, napiš mi ho

 

Opakování učiva:

 

Jehlan - opakování

  • úkol k odeslání - vyřešené úlohy (včetně postupu) pošli ke kontrole nejpozději do pátku 29. 5. 2020 do 14:00:
    • zadání:
      • 1) Zmrzlinář Oskar vymyslel nový hezký kornout tvaru pravidelného čtyřbokého jehlanu, v němž bude prodávat svoji zmrzlinu. Kornout bude mít délku boční hrany 5 cm a stěnovou výšku 4 cm. Aby mu ji mohli v továrně sériově vyrábět, potřebují ještě určit rozměry postavy. Jakou délku má hrana podstavy?
    •  
      • 2) Pana Radomila při poslední bouřce postihlo neštěstí, na střechu tvaru pravidelného jehlanu mu spadl strom a celou mu ji poničil. Střecha má podstavnou délku hrany 8 m a délku boční hrany 5 m. Kolik metrů čtvereční střešní krytiny bude muset nakoupit?

 

Kužel

 

Povrch kužele

  • zapiš si do sešitu vzorec pro výpočet povrchu kužele - uč. str. 20 - dolní tabulka
  • úlohy k procvičování:
    • uč. str. 21 / 3 A
    • uč. str. 21 / 4
    • uč. str. 21 / 6 - pozor - nátěr (= bez podstav)

 

Objem kužele

  • zapiš si do sešitu vzorec pro výpočet objemu kužele - uč. str. 23 - tabulka nahoře
  • úlohy k procvičování:
    • uč. str. 23 / cv. 1
    • uč. str. 23 / cv. 2
    • PS str. 136 / cv. 3

 

____________________________________________________________

Matematika – 18. 5. – 22. 5. 2020

Hlavolamy (dobrovolná úloha):

 

  • Jakou hodnotu má jahoda?

jahoda.jpg

  • pokud si myslíš, že máš řešení, napiš mi ho

 

Opakování učiva:

 

Jehlan

 

  • Jehlan - druhy, povrch a objem
  •  
  •  
    • úkoly k odeslání - vyřešené úlohy (včetně postupu) pošli ke kontrole nejpozději do pátku 22. 5. 2020 do 14:00:
      •  zadání:
        • 1) Vypočítej povrch pravidelného čtyřbokého jehlanu (= jeho podstavou je čtverec). Délka podstavné hrany a = 3 cm, délka stěnové výšky je 4 cm.
        • 2) Vypočítej objem čtyřbokého jehlanu s podstavou ve tvaru čtverce o rozměrech 12 cm. Tělesová výšky jehlanu je 8 cm.

____________________________________________________________

Matematika – 11. 5. – 15. 5. 2020

 

Hlavolamy (dobrovolná úloha):

 

  • Kolik čtverců je v tomto obrazci?

Hlavolam.jpg

  • pokud si myslíš, že máš řešení, napiš mi ho

 

Opakování učiva


Výpočty v pravoúhlém trojúhelníku

 

  • úlohy k procvičování:
  •  
    • uč. str. 73 / cv. 1
    • uč. str. 74 / cv. 3
    • uč. str. 74 / cv. 4
    • uč. str. 75 / cv. 6
    • uč. str. 75 / cv. 7
    • uč. str. 76 / cv. 8
    • uč. str. 76 / cv. 9

 

Využití goniometrických funkcí

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________

Matematika – 4. 5. – 7. 5. 2020

  • online hodina proběhne ve čtvrtek 7. 5. v čase od 10:00 do 10:45

 

Hlavolamy (dobrovolná úloha):

Jaké číslo doplníte místo otazníku?

VILA = 8

TAXI = 8

MINA = 11

VLAK = ?

 

    • pokud si myslíš, že máš řešení, napiš mi ho

 

Opakování k přípravě na přijímací zkoušky

 

Tangens

  • narýsuj si do školního sešitu pravoúhlý trojúhelník s pravým úhlem při vrcholu C, popiš podle vzoru a zapiš si, jakým způsobem se vyjádří tangens – postupuj podle vzoru: Tangens.jpg
  • úlohy k procvičování:
    • PS str. 105 / cv. 1
    • PS str. 105 / cv. 2

 

  • výpočet tangensu:
    • zadání úkolu je stejné jako u minulého týdne (výpočet sinu a kosinu): Tangens - výpočet.jpg - vše si zapiš do školního sešitu a vyzkoušej pomocí konstrukce různých pravoúhlých trojúhelníků s úhlem alfa o velikosti 45°

 

  • vyzkoušej si vyhledávání hodnot funkce tangens pomocí tabulek a pomocí kalkulačky
    • Matematické tabulky – M4A – tan x
    • pomocí kalkulačky - např. pomocí následujících tlačítek: TAN 45 D°M´S = , nebo 45 TAN (na některých kalkulačkách může být místo TAN - TG)
    • úlohy k procvičování:
      • pracovní list - ke stažení zde: Tangens - příklady.jpg
      • úkol k odeslání - uč. str. 71 / cv. 2 - pomocí kalkulačky (nebo tabulek) - pošli ke kontrole nejpozději do čtvrtka 7. 5. 2020 do 14:00

 

  • graf funkce tangens - podívej se do učebnice na str. 72 - graf funkce tangens
    • nalep si do sešitu graf této funkce a prohlédni si ho: Tangens.jpg

 

 

___________________________________________________________________________________________________________

Matematika – 27. 4. – 30. 4. 2020

  •  online hodina (příprava na přijímací zkoušky) proběhne ve čtvrtek 30. 4. v čase od 10:00 do 10:45

 

Hlavolamy (dobrovolná úloha):

"To je ale hezký hrneček," řekl Denis.

"Ale moc neladí s podšálkem," odpověděla Sabina.

"To proto, že jsem je koupil zvlášť," vysvětlil Patrik.

"Hrneček stál o 20 korun víc než podšálek a dohromady stály 30 Kč."

Kolik korun stál podšálek?

 

    • pokud si myslíš, že máš řešení, napiš mi ho

 

Opakování učiva k přípravě na přijímací zkoušky:

 

Funkce sinus - opakování z minulého týdne

 

Funkce kosinus

  • narýsuj si do školního sešitu pravoúhlý trojúhelník s pravým úhlem při vrcholu C, popiš podle vzoru a zapiš si, jakým způsobem se vyjádří kosinus – postupuj podle vzoru: Kosinus.jpg
  • úlohy k procvičování:

 

  • výpočet kosinu:
    • zadání úkolu je stejné jako u minulého týdne (výpočet sinu): Výpočet kosinu.jpg
      •  vše si zapiš do školního sešitu a vyzkoušej pomocí konstrukce různých pravoúhlých trojúhelníků s úhlem alfa o velikosti 60°

 

  • vyzkoušej si vyhledávání hodnot sinu pomocí tabulek a pomocí kalkulačky
    • Matematické tabulky – M4A – cos x
    • pomocí kalkulačky - např. pomocí následujících tlačítek: COS 60 D°M´S = , nebo 60 COS
    • úlohy k procvičování:
      • PS str. 104 / cv. 5 A - pomocí kalkulačky (nebo tabulek)

 

  • graf funkce kosinus
    • nalep si do sešitu graf této funkce a prohlédni si ho: Graf kosinu.jpg
    • úloha k odeslání: pracovní list ke stažení zde: Graf kosinus - úkol.jpg - úkol odešli ke kontrole nejpozději do čtvrtka 30. 4. 2020 do 14:00

 

 

 __________________________________________________________________________________________________________

Matematika – 20. 4. – 24. 4. 2020

  •  online hodina (příprava na přijímací zkoušky) proběhne v pátek 24. 4. v čase od 9:00 do 9:45

 

Hlavolamy (dobrovolná úloha):

Obrázková rovnice.jpg

    • pokud si myslíš, že máš řešení, napiš mi ho

 

1) MATEMATIKA – všichni žáci

Opakování učiva k přípravě na přijímací zkoušky:

 

 

Goniometrické funkce

 

Funkce sinus

  • narýsuj si do školního sešitu pravoúhlý trojúhelník s pravým úhlem při vrcholu C, popiš podle vzoru a zapiš si, jakým způsobem se vyjádří sinus – postupuj podle vzoru: Sinus.jpg
  • úlohy k procvičování:
    • pracovní sešit str. 102 / cv. 2
    • PS str. 102 / cv. 3
  • výpočet sinu
    • zadání úkolů včetně postup najdeš zde: Výpočet sinu.jpg
      • vše si zapiš do školního sešitu a vyzkoušej pomocí konstrukce různých pravoúhlých trojúhelníků s úhlem alfa o velikosti 30°
  • vyzkoušej si vyhledávání hodnot sinu pomocí tabulek a pomocí kalkulačky
    • Matematické tabulky – M4A – sin x
    • pomocí kalkulačky - např. pomocí následujících tlačítek: SIN 30 D°M´S = , nebo 30 SIN
  • úlohy k procvičování:
    • PS str. 103 / cv. 7
  • graf funkce sinus
    • nalep si do sešitu graf této funkce a prohlédni si ho: Sinus - grafy.pdf
    • úlohy k procvičování:
      • uč. str. 65 / cv. 11