Drobečková navigace

Úvod > Škola > Koncepce rozvoje a řízení školy

Koncepce rozvoje a řízení školy

(období 2023-2029)

Mgr. Petra Zikmundová

Motto: „Vzdělání je klíčem k odemčení světa, je pasem svobody.“ (Oprah Winfrey)

 

Úvod

Koncepce Základní školy vychází především ze záměru využít silné stránky školy, navázat na její dosavadní úspěchy a eventuálně rozvinout její další možnosti. Hlavním cílem je vybudovat prostředí, ve kterém se žáci budou cítit bezpečně, poskytne jim dobré zázemí pro vzdělávání, seberealizaci a zároveň jim poskytne kvalitní základ nejen pro další studium, ale také pro praktické využití v 21. století.  

Celková vize školy je zaměřena na potřebu uspět v současné konkurenci ostatních škol, reagovat na nové trendy ve školství, posouvat kvalitu výuky na stále vyšší úroveň, vybudovat kvalitní image školy, a především vytvořit prostor, ve kterém budou spokojeni všichni aktéři – žáci, rodiče, pedagogové a zřizovatel. Cílem je připravit žákům takové podmínky vzdělávání, kde se budou učit bádat, pracovat s chybou, nebudou se bát klást otázky, hledat odpovědi, budou se učit od sebe navzájem, spolupracovat, pomáhat si, hledat své silné stránky a umět „prodat“ to, v čem jsou dobří a co je baví, aby dosáhli svých cílů. K dosažení cílů by jim měl pomáhat učitel, který jim bude průvodce a dokáže vytvořit takové podmínky, aby každý žák ze sebe dokázal dostat maximum. Učitel by měl každému žákovi poskytnout klidné prostředí, stanovit mu jasné a srozumitelné cíle učení a být mu nápomocný při hledání cest ke splnění cílů.

Další prioritou pro stanovené období je práce s pedagogickým sborem, aby byli všichni učitelé otevřeni zavádění nových trendů a metod do výuky a odpoutali se od „klasického“ vzoru učení a dopřáli žákům pocit úspěchu, ke kterému si došli sami, včetně zdolávání různých překážek.

Mezi další priority patří

  • zařazování badatelsky orientované výuky do vzdělávacího procesu
  • rozvoj gramotností s důrazem na využití v reálném životě
  • výuka cizích jazyků (kroužky, zahraniční exkurze, jazykové kurzy, zařazování metody CLIL do výuky…)

Koncepce rozvoje

1. Personální oblast

Aby byla škola úspěšná a dosáhla svých cílů, je nutné, aby zaměstnanci fungovali jako tým se společnými zájmy a prioritami. Základem toho je budování kvalitních mezilidských vztahů na pracovišti, což považuji za jednu ze svých priorit. Dále je nutné zabezpečit kvalifikovaný pedagogický sbor, který na své odbornosti a kvalitách bude stále pracovat.

Cíle:

  • Zlepšení spolupráci a komunikaci mezi pedagogy 1. a 2. stupně.
  • Promyšlený výběr případných nových pracovníků školy.
  • Podpora doplnění požadované kvalifikace pedagogických pracovníků a podpora DVPP.
  • Podpora neformálních setkávání vyučujících, která jsou podnětná pro další rozvoj učitelů, výuky, ale také školy jako celku.
  • Zajištění kvalitní a systematické adaptace nově příchozích pedagogů a ostatních nepedagogických pracovníků.
  • Prohloubení komunikace pedagogů s vedením školy a posílení pedagogicko-pracovních kompetencí.

 

2. Oblast organizace a řízení

K dosažení těchto cílů je nezbytné mít na své straně všechny zaměstnance školy. Výhodou tudíž je, když se na samotné koncepci podílejí všichni pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci. Ztotožní-li se s koncepcí všichni pracovníci, budou se na její realizaci aktivně podílet, a podpoří tak pozitivní klima na pracovišti

Cíle:

  • Vést školu pevně, ale demokraticky – partnerské jednání ředitel – učitel (open-minded přístup – ředitel je otevřený novým nápadům na zlepšení chodu školy ze strany učitelů a ostatních pracovníků).
  • Hospodárně disponovat s finančními prostředky.
  • Vymezit čas na pravidelné pracovní porady všech zaměstnanců vč. asistentů pedagoga
  • Zajistit pravidelná setkání metodických sdružení a předmětových komisí.
  • Rozpracovat koncepci záměrů ve spolupráci s pedagogy (krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé cíle).
  • Dokázat se za učitele „postavit“.
  • Jednotný přístup ke všem zaměstnancům v plnění pracovních povinností.
  • Spravedlivě motivovat pracovníky (odměnit kvalitní práci a naopak, zvyšovat osobní odpovědnost).
  • Podporovat kvalitní a kreativní pedagogy.
  • Aktualizovat dokumentaci školy dle platné legislativy a organizačních změn uvnitř školy.
  • Podporovat spolupráci učitel – asistent pedagoga.
  • Zaměřit se na důslednou kontrolu a využívání účinných opatření při zjištění nedostatků.

 

3. Oblast materiálně technická a ekonomická

Škola se nachází ve staré budově, která v minulosti prošla několika úpravami, ale bohužel stále přetrvává problém s nedostatkem učeben. Abychom mohli žákům zaručit kvalitní výuku, je třeba modernizovat školu, a především rozšířit její prostory.

Moderní trendy ve školství směřují čím dál víc k využívání nových technologií ve výuce, proto je nezbytné pokračovat ve vybavování školy těmito pomůckami (projekční technika, robotické pomůcky, virtuální realita, IT učebny…). V současné době je škola velmi kvalitně vybavena pro účely nové informatiky, tudíž je třeba v tomto trendu pokračovat a inovovat pomůcky. Pro dosažení těchto cílů je nutné efektivně hospodařit se svěřenými prostředky a zapojovat se do projektů za účelem získání grantové podpory.

Jsem si vědoma, že některé z těchto cílů patří mezi dlouhodobé a bez pomoci obce jsou jen těžko realizovatelné. 

Cíle:

  • Rozšíření prostor školy a vybudování nových učeben, místnosti pro ŠD a společné místnosti pro pedagogy.
  • Získávání dalších finančních prostředků pomocí různých dotací, projektů a grantů.
  • Zajištění efektivního hospodaření se svěřenými prostředky a péče o svěřený majetek.
  • Modernizace učebny fyziky, cvičné kuchyně, učebny informatiky, jazykové učebny.
  • Vybudování workoutového hřiště.
  • Vybudování školní užitkové zahrady.
  • Dovybavení všech učeben projekční technikou.
  • Obnova IT učebny.
  • Nákup nového vybavení v oblasti moderních technologií.
  • Modernizace učebních pomůcek.
  • Zabezpečení školy pomocí čipů.

 

4. Oblast výchovně vzdělávací

Škola není pro žáky pouze místem pro učení, ale je to především místo, kde žáci tráví velkou část dne a navazují zde sociální kontakty. Z toho důvodu by se zde měli žáci cítit především bezpečně. Z posledního dotazníkového šetření vyšla škola v tomto ohledu velmi dobře, proto je třeba v nastavených normách pokračovat.

Nesmíme zapomínat, že na prvním místě ve vzdělávacím procesu jsou vždy žáci. Ti se neučí proto, aby udělali radost rodičům nebo učitelům, ale aby dokázali uspět v konkurenci mezi ostatními vrstevníky i v celé společnosti. Proto je nezbytné žáky připravit na život v 21. století.

Cíle:

  • Zajistit kvalitní a atraktivní výchovu a vzdělávání reagující na současné trendy.
  • Zařazovat do výuky prvky alternativních a inovativních směrů, nových metod a přístupů (př. badatelsky orientované vyučování, formativní hodnocení…).
  • Rozvíjet osobnost a motivaci každého žáka a vést ho ke kritickému myšlení, objektivnímu sebehodnocení a odpovědnosti za své jednání.
  • Učit žáky pracovat s chybou.
  • Spolupracovat s mateřskou školou na přechodu žáků do základního vzdělávání (projekt Školička).
  • Kvalitně připravit žáky základní školy na studium na středních školách (rozvoj kariérního poradenství).
  • Pracovat s nadanými a talentovanými žáky a umožnit jim jejich další rozvoj a nadchnout je pro další vzdělávání a zdokonalování.
  • Zkvalitnit hodnocení žáků, aby se u žáků předcházelo mylnému dojmu o jejich kvalitách a předcházelo se případnému neúspěchu v dalším vzdělávání.
  • Nadále vytvářet vhodné podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a podporovat kvalitní a účelnou formu integrace (kvalitní IVP, PLPP, vhodné didaktické pomůcky, doučování, pedagogická intervence…).
  • Revidovat ŠVP v reakci na úpravy v RVP a moderní trendy ve školství.
  • Zaměřit se na rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti.
  • Nadále pokračovat v nápravě logopedických vad žáků.
  • Učit žáky samostatně vyhledávat informace a pracovat s nimi.
  • Nadále klást důraz na prevenci před patologickými jevy.
  • Zachovat spolupráci s orgány státní správy a samosprávy, s Policií ČR, záchrannými složkami, organizacemi působícími v oblasti prevence (besedy, přednášky…).
  • Zachovat systém „vzdělávání“ rodičů v oblasti prevence.
  • Nabízet žákům zájmové kroužky a mimoškolní aktivity.
  • Podporovat spolupráci s místními organizacemi.
  • Sledovat bezpečné klima školy, předcházet kázeňským problémům a projevům rizikového chování žáků a v neposlední řadě efektivně řešit nastalé problémy s metodikem prevence.
  • Poskytnout žákům možnost zapojit se do procesu zefektivňování vzdělávání a pracovat na zdravém klimatu školy.
  • Rozšířit nabídku výuky cizích jazyků.

 

5. Propagace školy

Vytvořením vhodných vzdělávacích podmínek pro žáky si škola vytváří kvalitní image, a má tak větší šance obstát v konkurenci ostatních základních škol v okolí a předejít tak možnému odlivu žáků.

Cíle:

  • Nadále udržovat co nejtěsnější vztahy se zřizovatelem.
  • Zefektivnit propagaci školy (př. Sociální sítě, školní web, školní zpravoda...)
  • Rozšířit a posílit formy spolupráce s organizacemi působícími v obci a s veřejností.
  • Spolupodílet se na aktivním využití volného času dětí a mládeže v obci.
  • Spolupodílet se na organizaci akcí pro veřejnost, zapojit školu co nejvíce do veřejného života.
  • Zachovat kvalitní informační síť uvnitř školy i vně školy.
  • Dále připravovat nejrůznější akce a aktivity, kterými se škola může prezentovat na veřejnosti.
  • Pokračovat v úzké a efektivní spolupráci se zřizovatelem.

 

Závěr

Mým cílem je vybudovat školu, ve které se žáci i pedagogové budou cítit bezpečně a bude zde přátelská a tvořivá atmosféra pro všechny zúčastněné. Věřím, že koncepce napomůže nejen udržet, ale především zvýšit již dosavadní vysokou kvalitu vzdělávání a výchovy žáků. Pevně doufám, že nastavené cíle přispějí k posílení všestranné spolupráce žák – učitel - rodič a mezi vedením školy a zřizovatelem, umožní tak vybudovat kvalitní školu s dobrou image.

Jsem si vědoma, že k naplnění celé koncepce je nutná spolupráce všech zúčastněných. Proto bude nejtěžším úkolem o této koncepci přesvědčit všechny zainteresované strany. Správně to vystihuje motto: „Ředitel školy musí být iniciátorem a učitelé musejí chtít!“ Nejdůležitější je otevřená komunikace, která přispěje k vytvoření důvěry a přesvědčení o správnosti stanovených cílů.