Drobečková navigace

Úvod > Pro rodiče > Poradenství > Prevence patologických jevů

Prevence patologických jevů

Školní metodička prevence: Radka Satrapová

Kontakt

Telefon: 731 507 274
E-mail: radka.satrapova@zs.nizkov.cz

Konzultační hodiny:

  • pro rodiče i žáky: pondělí 7:00 - 7:30, středa 14:00 - 14:30, po předchozí domluvě (telefonicky nebo e-mailem).

Obecné informace

  • Základním principem strategie prevence rizikového chování je výchova dětí ke zdravému životnímu stylu, zaměření na jejich osobnostní a emočně sociální rozvoj a komunikativní dovednosti.
  • Škola vytváří Preventivní program jako základní zdroj prevence, jde o komplex aktivit působících v oblasti prevence. Program je založený na podpoře vlastní aktivity žáků, různých forem práce s žáky, zapojení všech pedagogů školy a na spolupráci s rodiči žáků. Program je závazný, podléhá kontrole České školní inspekce, je průběžně vyhodnocován, sleduje se účinnost, měří se efektivita jednotlivých aktivit, hodnocení je součástí výroční zprávy o činnosti školy.
  • Žáci základních škol patří v oblasti rizikového chování k nejohroženější skupině, je proto velice důležité začít s prevencí právě na škole, působit na děti přiměřeně k jejich věku, nabídnout vhodné využití jejich volného času.
  • Naše škola se i vzhledem ke své velikosti nepotýká s velkou četností výskytu rizikového chování, v rámci preventivní činnosti se škola zaměřuje především na podporu zdravého životního stylu, zejména s ohledem na zdravý způsob života, prevenci užívání návykových látek (hlavně tabáku a alkoholu), prevenci agresivního chování, šikany a kyberšikany, rizikového chování v dopravě apod.
  • Na škole funguje Žákovská rada, která napomáhá k lepší komunikaci mezi vyučujícími a žáky, ke zjišťování problémů v jednotlivých třídách a jejich efektivnímu řešení, pomáhá při plánování a přípravě akcí školy.
  • Škola se v neposlední řadě zaměřuje na důležitost rodinya jejího funkčního působení na dítě. Snažíme se se zákonnými zástupci žáků maximálně spolupracovat, komunikovat a zapojovat je do akcí školy.
  • Tyto principy se prolínají všemi předměty a mimoškolními akcemi.

Co dělá školní metodik prevence?

  • Školní metodik prevence vytváří preventivní program, podílí se na jeho realizaci, vypracovává jeho hodnocení.
  • Komunikuje s učiteli v oblasti primární prevence, v případě vzniklého problému dává podněty k jeho možné nápravě.
  • Koordinuje předávání informací o problematice rizikového chování ve škole, dokumentuje průběh preventivní práce školy, vede deník ŠMP.
  • Spolupracuje s rodiči, vede konzultace, informuje je o možnostech odborné péče a pomoci.
  • Ve spolupráci s výchovným poradcem spolupracuje s institucemi a organizacemi v oblasti primární prevence -   jedná se sociálním odborem, spolupracuje s okresním metodikem prevence.

 

Jaké jsou cíle prevence?

  • Jedním z cílů prevence je vytvoření bezpečného prostředí, např. prostřednictvím jasných vnitřních pravidel školy, která jsou v souladu s platnými zákony, jsou ukotvena ve školním řádu, dále v pravidlech pro využívání odborných pracoven, tělocvičny a školního hřiště, v preventivním programu a v krizovém plánu školy.
  • Neméně důležitým cílem je dítě zodpovědné za své chování a způsob života, tedy především výchova ke zdravému životnímu stylu a rozvíjení dovedností potřebných pro život.
  • Dalším cílem prevence jsou primárně preventivní činnosti s cílem zabránit výskytu rizikového chování nebo v případě jeho výskytu co nejvíce omezit způsobené škody, a to v oblasti následujících jevů:
  • záškoláctví
  • šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimédií, agresivita, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie
  • užívání návykových látek: tabák, alkohol, omamné a psychotropní látky, onemocnění HIV/AIDS a další onemocnění související s užíváním návykových látek
  • negativní působení sekt
  • sexuální rizikové chování
  • poruchy příjmu potravy
  • patologické hráčství a netolismus
  • rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, prevence úrazů.

Zaměřujeme se pak především na oblasti, které považujeme za nejdůležitější pro naši školu na základě monitoringu   - hodnocení PP, aktuálních událostí a výskytů forem rizikového chování, rozhovorů s třídními učiteli, dotazníkových šetření, záznamů třídních učitelů, výchovného poradce a školního metodika prevence, pozorování žáků, rozhovory s rodiči. Jedná se především o oblasti: záškoláctví, agrese, šikana a kyberšikana, užívání návykových látek (především tabák, alkohol), nezdravý životní styl, rizikové chování v dopravě.

Škola pro všechny třídy pravidelně zařazuje také preventivní programy různých organizací, během kterých odborníci na určité oblasti rizikového chování poskytují dětem potřebné informace, odpovídají na dotazy, diskutují, umožňují dětem pochopit danou problematiku pomocí různorodých aktivit.

  • Neméně důležitými cíli prevence jsou:
  • informování rodičů v oblasti rizikového chování
  • umožnění žákům trávení volného času – vytváření dostatečného množství zájmových kroužků a dalších mimoškolních aktivit
  • odstranění nevhodného či agresivního chování mezi žáky
  • aktivní spolupráce se zákonnými zástupci žáků, co největší otevřenost vůči veřejnosti
  • zapojení celého pedagogického sboru do systému prevence.

 

Důležité

Významnou roli při vytváření bezpečného prostředí ve škole hraje spolupráce školy s rodinou. Žáci i rodiče mají možnost kdykoliv se obrátit na vedení školy, výchovnou poradkyni, metodičku prevence i na ostatní vyučující. Budujeme vzájemnou důvěru a spolupráci rodičů a školy, snažíme se přizvat rodiče do dění školy prostřednictvím společných akcí rodičů a dětí, např. při slavnostním Vyřazování žáků 9. ročníků, Setkání s Mikulášem pod vánočním stromem, Vánoční burze nebo na Maškarním karnevalu.

Dokumenty:

Za obsah této stránky odpovídá paní Radka Satrapová.