Základem výuky fyziky je umožnit žákům porozumět zákonitostem přírodních procesů, a získat tak potřebný základ pro lepší pochopení současných technologií. V hodinách si žáci mimo jiné osvojují dovednosti pozorovat, experimentovat, měřit, analyzovat výsledky a vytvářet z nich závěry. Učí se vysvětlovat pozorované jevy a chápat souvislosti mezi nimi. Proto jsme pro žáky 9. ročníku zorganizovali návštěvu výstavy "Poznávej se!", která v současné době probíhá v areálu zámku ve Žďáře nad Sázavou. Interaktivní, zábavná a vzdělávací výstava je pokračováním úspěšné expozice "Hry a klamy" zábavně naučného science centra iQPARK v Liberci, jež popularizuje svět vědy a techniky hravou formou. Výstava zahrnuje padesát exponátů, které jsou určené k vyzkoušení, vyřešení nebo soutěžení. Deváťáci se tak mohli na jednom místě seznámit s celou řadou fyzikálních jevů, a vyzkoušet si své schopnosti. Mohli například vytvořit co nejdelší dráhu laserového paprsku pomocí odrazu, vyzkoušet si, jak nás šálí zrak, jak se mění obraz v kulových zrcadlech, co všechno správně nastavená zrcadla dokáží zobrazit, mohli si ověřit aerodynamický paradox, postavit arkádu a zjistit, jak funguje plazmová koule. Výstava se jmenuje "Poznávej se!", takže si na celé řadě exponátů mohli vyzkoušet svoje schopnosti - rychlost reakce, schopnost koordinace pohybů, sílu nebo sestavit celou řadu hlavolamů, včetně toho poskládat správně všechny orgány do lidského těla. Na výstavě deváťáci strávili téměř 2 hodiny a po celou dobu byli velmi aktivní, bavilo je objevovat a experimentovat a zkoušet své schopnosti. Když už jsme byli v areálu zámku, tak jsme se ve druhé části dopoledne přesunuli do Muzea nové generace. V něm se žáci seznámili s celou historií kláštera a zámku ve Žďáře nad Sázavou, se všemi osobnostmi, které se k nim váží a podrobně i se stavbou kostela na Zelené hoře. Celé muzeum je založeno na využití nejmodernějších technologií. Každý návštěvník dostane elektronického průvodce, který ho provází celou expozicí. I tato výstava žáky velmi zajímala. Nejenže pečlivě poslouchali výklad, ale zajímali se i o použité technologie a projekce, k některým exponátům se i vraceli a diskutovali o nich. Obě navštívené výstavy v první řadě obohatily žáky o nové poznatky, některé už dříve získané si mohli upevnit. Kromě toho žáci rozvíjeli svoje schopnosti poznávání, především smyslové vnímání, pozornost a soustředění.